De ce a reușit Dacia să dea peste cap piața auto din Europa
Dacia a reușit să se impună drept un jucător important pe piața auto din Europa încă de acum zece ani. Dacia Duster e cel mai popular model și deja nu mai e asta un secret.
Dacia este luată în derâdere pe la noi prin România, pentru că marca amintește de vremurile comunismului și de cât de inferioară era (și poate că încă e) față de alte branduri. Dar aceeași Dacia de care râd toți românii este și cea mai cumpărată mașină de pe piața de la noi.
Pe principiul „nu ne place, e urâtă și proastă, dar o luăm că-i ieftină, ce, nu-i tot mașină și asta?”. Că așa e majoritatea românilor când vine vorba de mașini. Mai cu puțină ironie, ceva ipocrizie, dar, până la urmă, tot ce e autohton e mai versatil.
Pe piața din restul Europei lucrurile nu stau chiar așa, dar Dacia a reușit să se impună ca un jucător important și datorită „umbrelei” Renault, brand istoric, și el cu legendele lui, ca oricare altă marcă din Occident. Cetățenii țărilor din Vest nu diferă cu mult față de noi românii, dar ei tind să fie mai practici și știu mai bine ce vor de la o mașină.
Străinii, în mare parte, au devenit tot mai interesați de Dacia noastră. Tot mai multe site-uri și reviste auto acordă titluri și articole dedicate modelelor Dacia și uneori, laudele-s mai numeroase decât criticile. Demult, acest lucru era de neimaginat pentru brandul românesc.
Dar ce înseamnă, totuși, brand? Chiar mai sunt brandurile premium ceea ce vor să pară? Iar dacă da, chiar îi mai pasă cuiva? Pe la români încă da, dar străinii au cam trecut de faza asta. În țările vestice ale Europei, oamenii se orientează tot mai mult spre automobile versatile, fiabile și moderne. Poate de aceea Ford Focus este atât de căutat (la fel ca la noi, de altfel). Prin Ocident, Jaguar, Alfa Romeo și Kia se mai bucură de popularitate, dar o nouă „amenințare” se arată la orizont, iar aceea e Dacia.
Noua Dacia Duster e mai așteptată în afară decât la noi, iar străinii au toate motivele să fie. Pe lângă designul de excepție, SUV-ul românesc vândut sub brandul franțuzesc Renault este tot mai cerut în special de clienții cu familii.
Noua Dacia Duster pare mașina ideală pentru familie. Prețul relativ scăzut, față de brandurile premium, face cu ochiul și celor din Vest, iar Duster se poate adapta cu ușurință atât traficului urban, cât și celui offroad de nivel mediu.
În Franța (ce ironie), în zone exclusiviste, precum Coasta de Azur, ai să vezi tot mai multe Dacia Duster pe străzi, iar asta pentru că europenii din jurul nostru au început să lase deoparte prejudecățile când vine vorba de comerț și să savureze mai mult alte caracteristici în afară de o siglă ce impune respect prin imagine, cum ar fi un Mercedes sau un BMW. Da, sunt branduri excepționale, dar oare chiar ai nevoie de toate acele funcții suplimentare care te costă o avere de-o viață?
Sunt întrebări pe care și noi ar trebui să ni le punem mai des.
Ce-i drept, Dacia ar trebui să lucreze ceva mai mult la capitolul siguranță, ca să nu se mai facă de râs ca pe piața din America de Sud. În Europa însă, lucrurile stau altfel.